vineri, 31 august 2012

Business start-up-ul romanesc.

Articolul "Domnilor de dreapta, “biznisul”! Unde este “biznisul”?" de pe Politeia mi-a reamintit secvente ca de film pe care le poti afla din viata de zi cu zi a micului intreprinzator din Romania. Nu fac subiectul presei mari, dar le afli daca stai de vorba cu aproape toti cei care incercat ceva pe cont propriu.

Pentru a nu intra in coliziune cu definitia de cod fiscal a IMM-istilor haideti sa denumim pe acest mic intreprinzator...  minuscul intreprinzator intrucat valoarea totala a "biznisului" este mult spre partea de jos a marjei in care se considera micul sau mijlociul in ochii fiscali ai statului roman.

Cat de jos? Cam pe acolo unde imprumuti niste bani de la rude cat sa faci firma si sa mai ai pe masa un calculator si un telefon sau in zona in care cu banii de la nunta incerci sa deschizi un butic pentru a intra in randul "oamenilor de afaceri".

Boon. Am stabilit zona. Acum secventele:

M-am hotarat. Imi fac firma de consultanta. Nu tu marfa, depozitare, avize, stocuri, etc. Doar eu, creierul meu si piata. Plus ca e multa lume care are nevoie de ajutor.

Ingrediente initiale aparente: O idee si o zona in care te pricepi cat de cat. Un SRL infiintat (aprox 1.000 LEI cu tot cu capitalul social). Un sediu intr-un apartament inchiriat (sa zicem 200EUR/luna). Calculator si imprimanta (le iei pe cele de acasa). Telefon ai. Internet. Etc. Disponibilitate sa lucrezi. Ceva bani sa sustii activitatea primelor cateva luni (facturi). Ceva bani pentru publicitate (depinde de aria in care activezi). Functie de idee si de disponibilitatea personala, poate suna chiar bine.

Incepi sa te informezi si sa faci calculele initiale ale costurilor periodice, estimari de incasari necesare pentru a acoperi initial cheltuielile si a ajunge la misteriosul break-and-even inainte de a se termina resursele de start-up (miraculos cuvantul asta... inspira optimism. "UP"... totul va creste, va merge in sus).

Intrebi in stanga si in dreapta ce iti tebuie si cat costa. Vorbesti cu un contabil. Mai citesti. Mai afli de la prieteni. Incropesti in final o estimare atat ca sume cat si ca obligatii ale "functiei" de administrator si parca-parca simti ca ai putea incerca.

Iti faci curaj si decizi sa te arunci, gandind ca trebuie sa inveti sa inoti pana la urma. Alternativa oricum nu e promitatoare: greutatea de a gasi un job, lipsa veniturilor constante, etc. "Trebuie sa rasara el soarele si pe strada mea."...iti zici. Tragi aer in piept si te arunci.

Dupa primele zile insa, sentimentul inaltator si plin de sperante de la deschiderea unor noi orizonturi dispare, prins fiind intre goana dupa clientii care vin atat de rar si celelalte indatoriri in fata autoritatilor.

Zi de zi descoperi noi si noi obligatii ca administrator, sume pe care le datorezi, cheltuieli neprevazute, termene de respectat, tone de hartii de raportat, dar mai ales amenintari: daca nu faci si chestia cutare ori e penal ori ai amenzi astronomice.

Fiecare discutie cu prietenii - ca intre "antreprenori" - devine o noua ocazie de spaime. "Oare si eu trebuie sa fac asta? Sper sa nu vina fiscul sau autoritatea cutare. Trebuie sa ma pun la punct. Dar cum? Lasa ca intreb..."


De la ideea generoasa de a ajuta semenii dandu-le consultanta si facand un ban cinstit, ajungi destul de repede haituit de spaime, amenintari, pericole si stors de bani din directii nebanuite.
  • Descoperi ca desi ai inclus in cheltuieli contabilul, nu e suficient ca o cunostinta sa-ti tina contabilitatea primara, pentru ca la bilant ai nevoie de avizul unui expert, deci cost suplimentar;
  • Casa de marcat sau nu? O dilema. Afli ca in principiu e obligatorie. Dar costa, si incerci sa te lamuresti daca pentru ce vinzi iti trebuie sau nu. Cati "doctori" intrebi, atatea diagnostice si recomandari vei primi, dar cel mai des auzi: Depinde...
  • Facturi tipizate sau nu? Decizi ca emiti pe calculator. Primesti intrebarea: Unde e decizia de alocare de numere de facturi pe anul asta? (UPS) 
  • De la contabil incepi sa afli ca iti trebuie tot felul de registre. E bine. Ai aflat ceva. Dai un ban ca sa fii in regula. Le cumperi si pe astea.
  • Daca iti trebuie neaparat si un prim angajat, afli ca nu este suficienta estimarea de 40% bani pentru dari peste ce credeai ca vrea omul in mana... si te ia ameteala. Persoane care sa accepte mai putin in mana dar care sa se si priceapa nu gasesti.
    Solutia vine de la prietenii cu experienta: pentru a nu termina in trei luni banii care ii rezervasei pentru 6 luni: declari omului minimum pe economie si ii dai restul in mana. Pare un rau mai mic decat sa incerci sa-l platesti la negru. Macar e gri. Si speri ca merge asa pentru ca nu ai incotro desi abia ai deschis pravalia.
  • Angajarea propriu-zisa iti aduce insa si noi griji: raportari si viramente la timp, ca sa nu patesti amenzi sau chestiuni penale ca "stopajul la sursa" (ce o mai fi si ala) cum a patit cutarescu. Si incluzi in programul tau lunar noi griji, rutine si cheltuielile aferente.
  • Vine contabilul si iti spune ca e nevoie de semnatura electronica pentru a depune raportarile. OK. Cat costa? Atat. Dar daca nu ai timp sa te duci tu sa faci formele, mai dai bani si pe procura la notar pentru contabil. 
  • Veste: nu se mai deconteaza benzina. [Injuratura]
  • Daca ai ghinionul sa iti pui firma la strada, primesti intr-o zi in posta notificare sa te prezinti la primarie, pentru ca nu ai achitat taxa pentru firma stradala sau serviciile de salubritate sau de zgomot sau de spatii versi sau nu mai stii pentru ce. Uh.. nu le stiai desi incercasei sa afli cand ai facut evaluarea cheltuielilor.
  • O raza de speranta: un anumit tip de scutire de la taxe pentru un anumit tip de firme. Descoperi curand ca tie nu ti se aplica sau ca iti trebuiesc sute de avize si hartii.
  • Ai facut o incasare din afara tarii? Amenda daca nu esti in registrul operatorilor intracomunitari sau daca nu declari pana la data cutare daca ei erau sau nu platitori de TVA? [CUM? Tocmai cand prinsesem si eu un client strain?]
  • Fisa postului la angajati unde este? Au vizita medicala?
  • Schita de evacuare din incinta si planul PSI unde este? Aveti avizat sediul pentru asta?
  • Protectia muncii s-a facut? Dovada unde e? Intrebi nedumerit: Pai mie imi trebuia asa ceva? Raspuns: Depinde...
  • Ai o intarziere la plata la impozite... esti sunat intr-o zi de inspectorul de la recuperari.. imprumuti niste bani, te duci la el spasit, platesti si il intrebi: Acum sunt in regula? Mai datorez ceva? Si vine raspunsul: Depinde...
Nenumaratele incercari de a te informa despre ce trebuie sa faci ca sa fii corect esueaza in innebunitorul "Depinde..."
  • Informatiile disponibile la autoritati sunt intr-un limbaj greu de inteles si cer un efort care iti consuma din putinul timp pe care il mai ai pentru "biznis". Contabilul e si el ocupat, iti da el informatii pe partea fiscului si al angajatilor, dar cand intrebi daca esti in regula in caz de control, iti va raspunde si el: "Depinde...
  • Daca totusi faci nebunia de a incerca sa citesti tu legile care ar trebui sa ghideze activitatea ta, te iei cu mainile de cap intrucat descoperi  un nesfarsit sir de texte si articole raspandite in sute de legi, regulamente, ordine, ordonante, decrete sau mai stiu eu ce... Iar daca faci efortul financiar si te consulti cu un avocat, incercand sa obtii o minima garantie ca daca urmezi indicatiile lui vei fi in regula, raspunsul final suna iarasi cunoscut: "Depinde..."
Luni de zile trec astfel, intre penuria de clienti, balans pe sarma legalitatii si a relativitatii interpretarii textelor, in timp ce fugi disperat, sperand ca nu o sa ai vreun control.

Inevitabilul se produce la un moment dat si controlul vine, constata, sanctioneaza, pleaca. 
Dupa ce inima statea sa iti sara din piept cand le-ai deschis usa desi luasei un pumn de distonocalm,  acum, prabusit pe un scaun incerci sa iti revii. Ai avut noroc de data asta. Amenda nu a fost cea mai mare iar pronia cereasca ti-a trimis la timp un client si plus un mic imprumut... ai avut cu ce plati. Iti spui: acum stiu ce trebuie sa fac ca sa fiu in regula...

Dar nu trece mult si afli ca s-a schimbat schimbarea si s-a modificat iar o lege, ai noi obligatii si o iei de la capat: Ce trebuie sa fac sa fiu in regula si cu asta? Raspuns: "Depinde..."

Ca sa puna capac la toate, un guvern are ideea geniala sa introduca impozit forfetar. [Ah... deci trebuie sa platesc si cand nu incasez nimic? EU RENUNT] 

Si cauti sa afli ce trebuie sa faci ca sa inchizi. Ca prin vis auzi raspunsul fatal: "Depinde".
Si cel care ti-l da are dreptate:
  • depinde daca ai bani pentru procedura
  • depinde daca ai sau nu datorii la stat
  • depinde daca treci cu bine de controlul final
  • depinde, depinde, depinde...
Dupa ceva ani, presupunand ca ai scapat de "firma aia" si de cosmarul prin care ai trecut, fiind mult mai intelept acum, cand copiii te vor intreba daca sa incerce o initiativa proprie, ce le vei zice?





2 comentarii:

  1. Ma intreb ce schimbari initiale minimale sunt necesare la noi pentru a muta sfatul dat din zona de centru-negativista catre incurajator-pozitiva. :-)

    RăspundețiȘtergere